יום שישי, 5 באפריל 2013

חלום: חלום הנהיגה


  01/04/2013 חלום הנהיגה.
  א.החלום.
    בחלום אני נוהג במכונית. אני מתקשה לנהוג, מתקשה להשתלט על המכונית.
    התחושה היא שבכל רגע המכונית עומדת להתרסק.
    אני מתקשה לנהוג היות ואין לי את הידע איך נוהגים.
    התעוררתי מהחלום עם התקף חרדה.

  ב.הרקע לחלום.
    החלום משנת 1989. זה אולי החלום החשוב ביותר שאני סוחב עימי. בכל אותם שנים
    עסקתי בחיפוש אחר דרך. זו היתה האגנדה העיקרית שלי באותם שנים - מציאת דרך.
    עם השנים הבנתי יותר ויותר שאגנדה זו בעייתית, וגורמת לנזק רב לחיי.
    שנת 1989 היתה שנת מפנה בכך, שהחלטתי להפסיק עם החיפוש אחר דרך. חלום הנהיגה החל
    תפנית זו בחיי.

  ג.מה זו דרך ?
    דרך זה מושג פנימי שאני מתקשה להסביר. דרך אמורה להיות מתכון להתמודדות מוצלחת
    עם החיים. אני מאמין שדרכים יש אצל כולנו. אידאולוגיות כמו קומוניזם ופשיזם הינם
    דרכים. הבעיה - למצוא דרך שעובדת. דרך אמורה לתת מענה לשאלה - איך מתמודדים עם
    החיים ? דרך אמורה להיות - מתכון נהיגה, מתכון התמודדות.

  ד.פרשנות.
    בחלום החיים מדומים לנהיגה במכונית.
    זהו לא רק חלום אלא גם דימוי חיים, אחד מדימויי החיים הכי חשובים שברשותי.
    הנהיגה במכונית מסמלת את ההתמודדות עם החיים. בחלום אני מתקשה לשלוט במכונית.
    כלומר, אני מתקשה להתמודד עם החיים. לפי החלום, הסיבה לקושי בנהיגה - אין לי את הידע כיצד
    נוהגים. כלומר, אין לי דרך שעובדת.

  ה.מיתוס הדרך.
    הטענה בחלום - צריך דרך.
                  אחרת לא נוכל להתמודד עם החיים, וצפוייה התנפצות.
                  צפויי התרסקות של המכונית.
    לטענה זו שצריך דרך קראתי בשם מיתוס הדרך.

  ו.התייחסות.
    מיתוס הדרך חשוב בצורה בלתי רגילה, ומאד חשוב להכיר ולנפץ אותו.
    מיתוס הדרך עמד בעבר מאחורי בעיות רבות בחיי -
      1.בעיית בטחון בסיסי. כביכול, ללא דרך צפוייה התנפצות.
      2.הריצה אחר דרך.
      3.משקפיים מאד שליליות של החיים. מיתוס הדרך שולל את החיים הנוכחיים. בשנים שחיפשתי אחר דרך,
          והחיפוש אחר דרך היה מאד שנוי במחלוקת אצלי, הרצון לדרך נתפס כמוקד השלילה אצלי.

    מיתוס הדרך עומד גם בבסיס בעיות רבות של האנושות. במאה-20 הסבל העיקרי נגרם על
    ידי אידאולוגיות קיצוניות שהן בעצם דרכים. כל המדיניות הבעייתיות היום, כמו
    צפון קוריאה ואירן, מובלות על ידי דרכים. בכל מקום רואים את ההבדל בין מדינה
    המונהגת על ידי אידאולגיה לבין מדינה נורמטיבית. ראה ההשוואה בין צפון ודרום
    קוריאה. דרכים הינן הרסניות לא רק ברמה הלאומית אלא גם ברמה האישית.

    מדוע הטענה שצריך דרך שיקרית ?
    למראית עין הטענה נכונה. ללא ידע איך נוהגים, לא ניתן לנהוג וצפוייה התנפצות כמו
    בחלום.
    עובדה שאני ואנשים אחרים מתמודדים עם החיים ללא קושי, למרות שלא מצאנו דרך
    שעובדת. דווקא החיפוש אחר דרך מייצר בעיות נהיגה !
 
  ז.בטחון בסיסי.
    החיפוש אחר דרך גרם לאבדן הבטחון הבסיסי. אין בטחון בסיסי כאשר יש חשש להתנפצות.
    בחלום מדובר על התנפצות בגלל שאני לא שולט במכונית. אדבר על בטחון בסיסי בהזדמנות אחרת.
    כאן נושא בטחון בסיסי משני. בעיית בטחון בסיסי ישנה גם בחלום הקרחונים. מדובר על האניה שתרוסק על ידי      
    הקרחונים.

 ח.משקפי חיים שליליות.
    משקפי חיים שליליות שוללות את החיים הנוכחיים, ומבטיחות חיים אחרים המחכים ממש מעבר לפינה.
    תמיד מתברר שההבטחה לחיים אחרים דמויי גן עדן הם הבטחות שווא, ובמקום זאת, החיים הופכים לגיהנום.
    כשיש מקפי חיים שליליו, החיים הופכים לריצה אחר החיים האחרים. החיים הופכים לתחנת רכבת בדרך לחיים 
    האחרים  שכביכול  מחכים מעבר לפינה.
    במשך שנים האמנתי שמשקפי חיים שליליות הם הגורם העיקרי לבעיות לחיינו.
    משקפי חיים שליליות עומדות מאחורי כל הדרכים. כל הדרכים שוללות את החיים הנוכחיים, ומבטיחות
    חיים אחרים מעבר לפינה.
    משקפי חיים שליליות רואים גם בחלום הקרחונים. גם שם מדובר על חיים אחרים - חוף המבטחים.
     גם אידאולוגיות כמו פשיזם וקומוניזם, שוללות את החיים הנוכחיים ומבטיחות גן עדן מעבר לפינה.  

 ט.3 התובנות של 1989.
    ב-1989 סיימתי את החיפוש אחר דרך, חיפוש שנמשך במשך שנים.
    החיפוש אחר דרך הסתיים לאחר 3 תובנות שהיו לי ב-1989.  התובנות היו -
                  1.לא צריך דרך.
                  2.אין דרך. כל הדרכים מוגבלות.
                    ראה את חלום הדרכים המוגבלות.
                  3.אין דרך בלי דרך.
    ברשימה זו אדבר על התובנה שלא צריך דרך.
    התובנה באה לאחר חלום הנהיגה. חלום הנהיגה הוא אולי החלום החשוב ביותר שהיה לי.
-------------------------------------------

נ.ב. 10.4.2013
מיתוס הדרך חשוב בצורה בלתי רגילה. לא להאמין כמה סבל מיתוס זה גרם בשנים בהם חיפשתי אחר דרך.
יש מיתוסים רבים  מסוג זה, משקפיים שליליות של החיים. חשוב לחשוף ולנפץ מיתוסים שיקריים אלה. צפוי שננסה להמעיט בחשיבות מיתוס הדרך.  רצוי שנזכור שהחלום והמיתוס חשובים הרבה מעבר למראית העין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה